13 August, 2006

Οδηγός, όχημα και δρόμος

Γράφω αυτό το σχόλιο έχοντας επιστρέψει φρέσκος μετά από 3 βδομάδες διακοπών στην Ελλάδα. Αφορμή πρώτον, η οδηγική εμπειρία μου αυτόν τον καιρό και δεύτερον, η ανάγνωση σχετικού άρθρου στο περιοδικό 0-300 για μηχανές που ξέκλεψα από τον αδερφό μου (φανατικό οδηγό μηχανής) σχολιάζοντας το πώς προτείνεται να εκδίδονται τα διπλώματα οδήγησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το άρθρο άφηνε να εννοηθεί ότι οι κύριοι ευνοημένοι από τον προτεινόμενο τρόπο θα είναι οι σχολές οδήγησης.

Δε θα σχολιάσω αυτό όμως. Εμένα μου έκανε εντύπωση το πώς έκλεινε το άρθρο επισημαίνοντας το πως υπάρχουν τρεις άξονες που καθορίζουν την ασφάλεια όσον αφορά την οδήγηση, που είναι οι εξής : Οδηγός, όχημα (μηχανή εν προκειμένω) και δρόμος. Συμπεραίνω ότι πολλοί αναγνώστες θα συμφωνήσουν με το παραπάνω. Εν πρώτης όψεως συμφωνώ και 'γώ. Αυτό όμως που θεωρώ πολύ σημαντικό να ξεχωρίσει και να τονιστεί με την ελπίδα να βοηθήσει στην καλυτέρευση της οδηγικής συμπεριφοράς και ασφάλειας στους δρόμους είναι ο παράγοντας οδηγός.

Είναι παράλειψη και λάθος πιστεύω να αναφέρουμε αυτούς τους άξονες που καθορίζουν την ασφάλεια στους δρόμους χωρίς να τονίζουμε το βάρος που έχει ο καθένας στο τελικό αποτέλεσμα. Ο άξονας οδηγός έχει κατά πολύ το μεγαλύτερο βάρος από τους τρεις. Οι άλλοι δύο (όχημα και δρόμος) είναι σταθερές. Ο άξονας οδηγός είναι η μεταβλητή που καθορίζει την τελική τιμή της εξίσωσης. Ο παράγοντας οδηγός είναι εκείνος ο οποίος ξέρει (ή θα έπρεπε να ξέρει) την κατάσταση του οχήματός του πριν οδηγήσει. Επίσης ο ίδιος θα πρέπει να εκτιμά την κατάσταση του οδοστρώματος καθώς οδηγεί και σύμφωνα με αυτή να προσαρμόζει την οδηγική του συμπεριφορά.

Το πόσο "χάλια" δρόμους έχουμε στην Ελλάδα είναι κάτι που είναι χιλιοειπωμένο και μάλλον κάτι στο οποίο δύσκολα θα βρεις ανθρώπους να μη συμφωνούν ακόμα και διατυπωμένο έτσι γενικά. Κακές στροφές με λάθος κλίση, πολύ κακά έως ανύπαρκτα φωτισμένοι δρόμοι, ανύπαρκτες ή αμυδρά εμφανείς λωρίδες στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού μας δικτύου (αστικό,εθνικό και επαρχιακό), κακή ποιότητα ασφάλτου , ελλειπή και πολύ κακά μελετημένη οδική σήμανση και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί για πολλά ...χιλιόμετρα. Ένας καλός και συνειδητοποιημένος οδηγός έχοντας υπ’όψιν του τα παραπάνω είναι έτοιμος να οδηγήσει έτσι ώστε να λιγοστέψει τις πιθανότητες να κάνει το ταξίδι του το τελευταίο γι’αυτόν και πιθανόν την οικογένειά του αλλά και για τον ανύποπτο που θα βρεθεί στο δρόμο του σε μια κακή εκτίμηση. Αυτό νομίζω πρέπει να τονίζεται και να ξανατονίζεται από όλα τα μέσα και έντυπα (συγχαρητήρια στον κ. Καββαθά για το έντυπο και το ύφος του, που σύνταξε και μοιραζόταν από τους σταθμούς διοδίων της Αττικής Οδού) και να γίνει συνείδηση όλων.

Ποτέ δε φταίει αποκλειστικά ο δρόμος σε ένα ατύχημα, δε φταίει ο καιρός και ούτε το αυτοκίνητο. (εκτός και αν ανοίξει ένα χάσμα καθώς οδηγάς, πέσει ένας μετεωρίτης μπροστά σου , ή εκραγεί η μηχανή για κάποιο απρόβλεπτο λόγο). Αλήθεια πόσες φορές έχουν συμβεί τα προηγούμενα και ήταν η αιτία ενός ατυχήματος; και σ’αυτά βάζω και τις απρόβλεπτες ενέργειες ενός ζώου που τελευταία στιγμή εμφανίζεται μπροστά σου. Τις συντριπτικά περισσότερες φορές φταίνε οι άνθρωποι που εκτίμησαν λάθος και πήραν ένα ρίσκο την εκάστοτε στιγμή και δεν υπολόγισαν σωστά, ή αγνόησαν τις συνθήκες και υπερεκτίμησαν τις δυνατότητές τους με αποτέλεσμα να συμβεί το μοιραίο. Είτε αυτό ήταν ελλειπή συντήρηση αυτοκινήτου/μηχανής, κακή εκτίμηση οδοστρώματος, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οδήγηση χωρίς ζώνη/κράνος-στολή.

Στατιστικά η Ελλάδα έχει βελτιωθεί ανά τα χρόνια όσον αφορά τα θανατηφόρα ατυχήματα σε σχέση με τον πληθυσμό της αλλά και τον αριθμό των μέσων που κυκλοφορούν στους δρόμους της. Όμως δεν έχει βελτιωθεί όσο άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ακόμα έχει σημαντικό αριθμό θανατηφόρων τροχαίων με τις κύριες αιτίες να συνοψίζονται στα παρακάτω : χαμηλή χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους, υπερβολική ταχύτητα και σε λιγότερο βαθμό οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Σημαντικό να αναφερθεί ότι σύμφωνα με το προφίλ της χώρας όσον αφορά την οδική ασφάλεια που βασίστηκε σε μελέτες ινστιτούτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε συνεργασία με αρχές και υπηρεσίες της χώρας (απ' όπου και τα στοιχεία) η Ελλάδα παρουσιάζει μεγάλο αριθμό θανατηφόρων τροχαίων σε σχέση με άλλες χώρες της Ένωσης με εμπλεκόμενους μηχανές. Ένας λόγος παραπάνω οι φίλοι δικυκλιστές να έχουν στο νου τους το πόσο σημαντικό βάρος στην εξίσωση οδηγός , όχημα , δρόμος -> ασφάλεια έχει ο πρώτος.

Καλό δρόμο σε όλους..


No comments: