25 August, 2006

Αττική Οδός

Επηρεασμένος από το προηγούμενο σχόλιο, είπα να γράψω τις εντυπώσεις μου για ένα έργο που έχει συμβάλει στην ουσιαστική αλλαγή του προφίλ της Αθήνας (μαζί με μερικά άλλα ακόμα), την Αττική Οδό.
Δεν είμαι καθημερινός χρήστης της οδού. Τα σχόλιά μου προέρχονται από την εμπειρία ενός επισκέπτη στην Αθήνα συνήθως μια φορά το χρόνο. Είναι όμως και σχόλια κάποιου ο οποίος συνηθίζει να οδηγάει στους τόπους που επισκέπτεται και έχει μια γενική αίσθηση σύγκρισης και με άλλα αντίστοιχης κλίμακας οδικές "λύσεις" σε άλλες μητροπόλεις του κόσμου.
Η ποιότητα κατασκευής (οδοστρώματος, εισόδων/εξόδων, σήμανσης) είναι πολύ καλή θα έλεγα και αν μη τι άλλο δείχνει ότι είναι εκτός συναγωνισμού από οποιοδήποτε άλλο δρόμο στην πρωτεύουσα. Έχει μειώσει τον χρόνο μετακίνησης σε απίστευτο βαθμό. Π.χ. η απόσταση από το Μπουρνάζι στα βόρεια προάστια μέσω εθνικής οδού και Αττική οδού συμπυκνώνεται σε πάνω κάτω 15 λεπτά οδήγηση. Αυτοί οι χρόνοι αφορούν ώρες μη αιχμής. Βράδυ κυρίως. Δεν έχω υπ' όψιν μου τι γίνεται σε ώρες αιχμής αλλά υποθέτω ότι το πρόβλημα εκεί θα εστιάζεται στις εισόδους εξόδους. Τις βρήκα αρκετά "κοντές". Για παράδειγμα το φανάρι στον κόμβο με την Κηφισίας είναι αρκετά κοντά στην έξοδο. Συμπεραίνω ότι μετά από καμιά 50αριά αυτοκίνητα η ουρά θα μεταφέρεται μέσα στον αυτοκινητόδρομο. Και επεκτείνοντας την υπόθεσή μου συνεκτιμώντας τον τρόπο που επιλέγουν να οδηγούν αρκετοί συν- αυτοκινητιστές (σφήνες τελευταία στιγμή, έλλειψη αντίληψης του σωστού τρόπου ζεύξης σε λωρίδες) , υποθέτω ότι τουλάχιστον οι 2 δεξιές λωρίδες στις εξόδους των κόμβων θα πρέπει να" πήζουν" σχετικά σε δύσκολες ώρες.

Μετά είναι το κόστος. Δύσκολο θέμα μάλλον για πολλούς. Αν επιχειρήσω να το συγκρίνω με αμερικάνικους αυτοκινητόδρομους που έχω και την περισσότερη εμπειρία είναι σίγουρα πολύ πιο ακριβό ανά χιλιόμετρο οδήγησης*. Το καλοκαίρι φέτος (2006) , το κόστος χρήσης της Αττική Οδού ήταν 2.70e ανεξαρτήτου διαδρομής. Αυτό σημαίνει ότι είτε μπεις στον κόμβο Ασπροπύργου και βγεις στο αεροδρόμιο, είτε στο κόμβο Ηρακλείου και βγεις στη Λ. Κύμης θα πληρώσεις 2.70. Αν δε κάνεις το λάθος που έκανα εγώ και βγεις ένα κόμβο πριν από αυτόν που έπρεπε και ξαναμπείς από τον κόμβο που βγήκες θα ξανα-πληρώσεις 2.70. Και παρόλο που οι υπάλληλοι είναι πρόθυμοι να σε εξυπηρετήσουν, να ακούσουν το παράπονό σου για το παράλογο της υπόθεσης και να σου δώσουν τη φόρμα παραπόνων, το τμήμα πελατών της εταιρείας φαίνεται δε θεωρεί απαραίτητο να απαντήσει τουλάχιστον με email στα σχόλια που τους στέλνεις από την αντίστοιχή φόρμα της ιστοσελίδας τους.

Το σύστημα χρέωσης είναι ελλιπές και άδικο αν και έχω μία υποψία για το πώς τελικά θεσπίστηκε. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα σύστημα καταγραφής εισόδου και στην έξοδο να πληρώνεις ποσό ανάλογο της διαδρομής που έκανες. Ένας από τους πιο παλιούς αυτοκινητοδρόμους της πολιτείας του New Jersey ο New Jersey Turnpike δουλεύει με αυτό το σύστημα. Δε νομίζω ότι κάτι τέτοιο διέφυγε αυτών που ήταν υπεύθυνων για το έργο πάντως. Απλά πιστεύω ότι λόγω του ότι η επένδυση θα ήταν μεγαλύτερη αφού θα χρειάζονταν διπλάσιο αριθμό σταθμών διοδίων και προσωπικού μάλλον αποφασίστηκε να μην προχωρήσει και τελικά να λειτουργήσει με το σημερινό σύστημα. Αυτό όμως "τιμωρεί" το χρήστη του έργου ο οποίος αισθάνεται δικαίως αδικημένος, και σε τελική χρήση σίγουρα στερεί και περαιτέρω έσοδα στην ίδια την εταιρεία. Διότι εάν η διαδρομή Λ. Ηρακλείου - Λ. Κύμης στοίχιζε ενδεικτικά 35 λεπτά αντί 2.70e νομίζω ότι περισσότερος κόσμος θα προτιμούσε τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις λάθους εξόδου όπως η δική μου η επαν- είσοδος στον αυτοκινητόδρομο θα ήταν θέμα ρουτίνας και δε θα άφηνε την αίσθηση "μαστιγώματος" με τη μορφή διπλοπληρωμής για το λάθος.
Επίσης νομίζω οι υπεύθυνοι της εταιρείας ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. , θα ήταν καλό να βελτιώσουν το σύστημα σχέσεων πελατών τους απαντώντας στα σχόλιά τους για τις υπηρεσίες τους και μη. Δεν είναι προς τιμή της υπηρεσίας , της αξιοπιστίας της, αλλά και της ευθύνης που έχει απέναντι στους πελάτες της το να αγνοεί τα σχόλια για τα προβλήματα που συναντούν χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες της. Είμαι περίεργος για το τι άποψη θα είχε το Ι.Ν.Κ.Α για τα παραπάνω.

Δεν είναι αργά πάντως πιστεύω να διορθωθεί το σύστημα πληρωμής στην Αττική Οδό. Διορατικότητα χρειάζεται. Σε πρώτη φάση κατασκευή ηλεκτρονικών (e-pass) ανιχνευτών στην έξοδο θα ήταν απαραίτητη. Έτσι, οι πρώτοι "ωφελημένοι" από το πιο δίκαιο σύστημα πληρωμής θα είναι οι χρήστες του e-pass. Δε χρειάζεται έτσι και περαιτέρω επένδυση σε προσωπικό και θα έδινε κίνητρο σε περισσότερο κόσμο να χρησιμοποιεί το e-pass.

* Ίσως σε πολλούς να ακούγεται "ανισσόροπη" μια τέτοια σύγκριση αλλά για να κάνουμε τα πράγματα πιο συγκρίσιμα έχω στο νου μου την πολιτεία του New Jersey (και τον "ξακουστό" NJTurnpike) μια από τις μικρότερες πολιτείες των Η.Π.Α. με μέγεθος 6 φορές μικρότερο από αυτό της Ελλάδας και πληθυσμό πάλι κάτι λιγότερο από 10 εκατομμύρια κατοίκους.

5 comments:

Odysseas said...

Έχεις δίκιο, πιστεύω κι εγώ πως το κάνανε επίτηδες για να βγάλουνε λεφτά. Χωρίς να σκέφτονται πως τελικά ίσως χάνουνε!

Ο δρόμος είναι πράγματι ο καλύτερος στην Ελλάδα, σε κάνει να αναρωτιέσαι πως θα ήτανε αυτή η χώρα αν κάναμε πάντα το καλύτερο που μπορούμε...

Όσο για το προηγούμενο ποστ σου (οδηγοί), συμφωνώ απόλυτα! Αφού ξέρουμε πως είναι οι δρόμοι εμείς φυσικά φταίμε ως οδηγοί!
Αν θες κι άλλες εντυπώσεις από επίσκεψη στην Ελλάδα μπορείς να επισκεφθείς το blog μου, μερικά σχόλια πίσω :-)

ManBlogg said...

Οδυσσέα,
δεν ξέρω αν χάνουν χρήματα αλλά ο τρόπος χρέωσης είναι τελείως αντι-εμπορικός. Κάποια πράγματα που θα έπρεπε να είναι εντελώς απλά, αντ'αυτού φαίνονται αδικαιολόγητα περίπλοκα. Αυτός ο τρόπος δράσης είναι χαρακτηριστικός σε πολλά επίπεδα της Ελληνικής κοινωνίας.

Ενδιαφέρον το θέμα της μετανάστευσης/επιστροφής που θίγεις στο blog σου..

Anastasios said...

Αν η χρέωση γινόταν ανά χιλιόμετρο, τότε θα προσέλκυε πολύ περισσότερους οδηγούς· άλλο σχεδόν 3 € και άλλο μισό ή ένα! (Το γράφεις κι εσύ: «νομίζω ότι περισσότερος κόσμος θα προτιμούσε τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου».) Όμως έτσι θα προκαλούνταν πολύ εύκολα μποτιλιάρισμα, οπότε τα σημαντικότερα οφέλη από τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου αυτού (γρήγορη και άνετη μετακίνηση) θα αναιρούνταν. Ήδη, παρά τα ακριβά διόδια, η λεωφόρος Ελευσίνας - Σταυρού παρουσιάζει στις ώρες αιχμής (πρωί και μεσημέρι) προβλήματα συμφόρησης* στο τμήμα Μεταμόρφωση (κόμβος Αθηνών-Λαμίας) - Πλακεντίας, φανταστείτε τι θα γινόταν αν ήταν πολύ φθηνότερα: ακινητοποίηση!

*
Ουρές και στην Αττική Οδό
(Ελευθεροτυπία 09/09/2007)
Μάλιστα σκέφτονται να φτιάξουν και υπόγειο τμήμα, κάτω από τον υπάρχοντα δρόμο!

ManBlogg said...

Αναστάσιε, και πάλι θα φέρω παραδείγματα αυτοκινητοδρόμων από το εξωτερικό διότι όπως και να το κάνουμε για το εξωτερικό (ειδικά Αμερική και δυτική Ευρώπη) αυτά είναι προβλήματα που έχουν εμφανιστεί πολλά χρόνια νωρίτερα και υπάρχουν διάφορες λύσεις.
Πχ, διαφορετική χρέωση σε ώρες αιχμής από ώρες μη αιχμής, λωρίδες HOV για προώθηση του carpooling. Από ένα σημείο και μετά συμφωνώ, και αυτό είναι πρόβλημα όλων των αυτοκινητοδρόμων, όταν φτιάχνεις καινούριους δρόμους είναι θέμα χρόνου να κορεστεί η χωρητικότητά τους γιατί όλο και περισσότερος κόσμος θα τους χρησιμοποιεί (και ο αριθμός των αυτοκινήτων αυξάνεται).

Αλλά δεν ξέρω γιατί θα πρέπει να πληρώνει κάποιος 3 ευρώ για να πάει από Λ Ηρακλείου , Κύμης στις 11 το βράδυ και το ίδιο κάποιος που μπαίνει από Ασπρόπυργο και βγαίνει αεροδρόμιο στις 8 το πρωί.

Anastasios said...

Έχεις δίκιο· υπάρχουν λύσεις, δεν το είχα σκεφτεί. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο θα μπορούσε να εφαρμόζεται σε ώρες εκτός αιχμής, ώστε να προσελκύονται περισσότεροι πελάτες - χρήστες του αυτοκινητοδρόμου. Αντίθετα, στις ώρες αιχμής, που σκοπός είναι η αποθάρρυνση μικρών διαδρομών, να ισχύει η μέγιστη χρέωση ανεξαρτήτως απόστασης (αν και πάλι θα μπορούσε να ισχύει μικρότερη χρέωση στα τμήματα με χαμηλή κίνηση, π.χ. Ελευσίνα - Μεταμόρφωση). Βέβαια για κάτι τέτοιο θα χρειαστεί η κατασκευή σταθμών διοδίων και στις εξόδους. Δεν ξέρω τι ισχύει ακριβώς με τη σύμβαση παραχώρησης (νομίζω προβλέπει ενιαίο διόδιο), ωστόσο αυτά λύνονται.

Πάντως ό,τι και να γίνει, σε μερικά χρόνια αναπόφευκτα πάλι θα προκύψει πρόβλημα συμφόρησης. Γι' αυτό η πολιτεία λοιπόν πρέπει να αποφασίσει επιτέλους να δώσει απόλυτη προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και ιδιαίτερα στα μέσα σταθερής τροχιάς (κάτι που δεν κάνει τώρα). Τη στιγμή που η Αττική Οδός μποτιλιάρεται, είναι κρίμα ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που κινείται στο μέσον της, να πηγαινοέρχεται άδειος (αν και αυτό έχει αρχίσει ν' αλλάζει). Κάτι φταίει (μάλλον πάρα πολλά μαζί) που οι πολίτες προτιμούν να πληρώσουν τα ακριβά (για πολλούς) διόδια, από το να χρησιμοποιήσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες.


● Στα άλλα που λες για την εταιρεία στην αρχική δημοσίευση, έχεις δίκιο. Είναι απαράδεκτο να μην απαντούν έστω στα παράπονα των πελατών τους.