10 December, 2006

Χρυσή παντόφλα- - - (Flash.gr)

Καιρός είναι να σχολιάσω την "ποιότητα" και "πληρότητα" πληροφόρησης από τα ΜΜΕ. Κάτι το οποίο είναι και στο πνεύμα του σκοπού της αρχικής δημιουργίας αυτού του προσωπικού ημερολογίου.
Σκοπός μου ήταν να δημιουργήσω ένα αρχείο και ένα χώρο παρακολούθησης της "αξιοπιστίας" των ΜΜΕ καθαρά από την οπτική γωνιά του απλού δέκτη. Έτσι απλά για την καταχώρηση και την κριτική και την προσωπική τέρψη της λογικής αναζήτησης (οξύμωρο τελικά σ'αυτόν τον τομέα). Έτσι αποφάσισα να γράψω και να απονέμω την 1η χρυσή παντόφλα.

Αυτό το σχόλιο θα είναι αφιερωμένο στο άρθρο που διάβασα στο Flash.gr με link για την ώρα στην αρχική σελίδα (η οποία ομολογώ ότι έχει παραπέσει τον τελευταίο καιρό) και τίτλο "Έρευνα σοκ".
Ο αρθρογράφος δίνει ξεκάθαρο δείγμα από την αρχή για το αγωνιστικό και "ποδοσφαιρικό" ύφος (με διάθεση πυροτεχνημάτων) της είδησης , η οποία ενημερώνει τον αναγνώστη για την "Λεηλασία παραγωγών και καταναλωτών που προκύπτει από έρευνα του ΚΕΠΚΑ ". Διαβάζοντας το άρθρο αναλυτικά ο ανύποπτος αναγνώστης αλλά ταυτόχρονα αναζητητής της ενημέρωσης, βρίσκεται να παλεύει με έναν αχταρμά πυροτεχνημάτων από τιμές και αυθαίρετα συμπεράσματα χωρίς αναφορές και χωρίς κοινή βάση σύγκρισης που τελικά το μόνο που καταφέρνει είναι να του αφήνει απλά την αίσθηση ότι ο αρθρογράφος είτε κάνει πολύ πρόχειρα τη δουλειά του, είτε απλά προσπαθεί με φτηνό τρόπο να εντυπωσιάσει, λαϊκίζοντας.

Διότι μας λέει ότι το ρύζι π.χ., πωλείται στο Μιλάνο για .99 ευρώ και στην Ελλάδα 3.12 έτσι γενικώς. Και αναρωτιέται ο αναγνώστης που θέλει να κάνει μια υποτυπώδη σύγκριση. Μιλάμε για το ίδιο ρύζι; Ίδια ποικιλία και ποιότητα , ίδια επεξεργασία και τυποποίηση; Αυτό που κάνουμε το sushi μήπως ή το της Καρολίνας ή το μπασμάτι; Μπας και λέμε για το Jasmine ή τέλος πάντων αυτό που ρίχνουν στους νεόνυμφους; Την επομένη που θα βρίσκομαι σε γάμο να 'χω μια λεκάνη να μαζεύω βρε αδερφέ. Εννοείται ότι αξίζει να πας στο Μιλάνο, και δίπλα στις βιτρίνες του Versace και Prada, να πεταχτείς για ένα σάκο ρύζι στο τοπικό μπακάλικο. Μιλάμε για χρυσό. 3 φορές φτηνότερο από Θεσσαλονίκη.
Μου κάνει πάντως εντύπωση και η κουβέντα για τη διαφορά τιμής παραγωγού και καταναλωτή για το σιτάρι... Και θυμάμαι την τελευταία φορά που αγόρασα σιτάρι για να το αλέσω στους μύλους της αυλής μου τι ωραία που είχαμε περάσει..
Συνεχίζει το βομβαρδισμό "πληροφοριών" με το λάδι . Κάτι σαν το καυτό λάδι που ρίχνανε από τα τείχη στο μεσαίωνα..Μαθαίνουμε λοιπόν ότι το λάδι είναι σχεδόν δυόμιση φορές φτηνότερο στο Μιλάνο απ' ότι στη Θεσσαλονίκη. Να θυμηθώ την επομένη που περνάω από Malpensa να πάρω ένα 3λιτρο τενεκέ .. Γιατί ένα μόνο; Τρεις καλύτερα. Έχει γούστο να με σταματήσουν στο Ελ. Βενιζέλος στο τελωνείο όμως για το φόρο εισαγωγής.. Άστο καλύτερα. Ένας τενεκές φτάνει. (ά ξέχασα, δεν έχει τελωνείο τώρα μεταξύ χωρών της ένωσης.. 13 θα φέρω).
Βέβαια πέρα από την πλάκα , κανένα στοιχείο συγκρίσιμο δεν παρουσιάζεται στο άρθρο. Απλά ένας βομβαρδισμός από διαφορές σε τιμές μεταξύ Θεσσαλονίκης και διαφόρων πόλεων (μέχρι και Ουάσινγκτον για τα λουκάνικα γαλοπούλας!) γενικά και αόριστα.
Και έρχεται και η δήλωση του προέδρου του ΚΕΠΚΑ του κ. Νίκου Τσεμπερλίδη να κλείσει το μπαράζ των βεγγαλικών με τη φαντασμαγορική δήλωση (σύμφωνα πάντα με το ίδιο άρθρο) "Οι Ευρωπαίοι και κυρίως οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουμε τις υψηλότερες τιμές στον κόσμο για τα τρόφιμα που καταναλώνουμε". Ίσως θα έπρεπε να ενημερώσει τους αναλυτές της UBS που προφανώς έχουν κάνει λάθος στην ταξινόμηση του 2006 των πόλεων για τα τρόφιμα.

Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι στην καλύτερη περίπτωση ο "δημοσιογράφος" που του ανατέθηκε να κάνει το ρεπορτάζ, πήγε στην εκδήλωση Money Show στη Θεσσαλονίκη και απλά κατέγραφε αποσπασματικά ο,τι άκουγε χωρίς καμία προσπάθεια επεξεργασίας και λογικής συνοχής των πληροφοριών. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι το συγκεκριμένο άρθρο να μοιάζει με σαλάτα (στο πνεύμα των ζαρζαβατικών βέβαια) παρά με ρεπορτάζ. Είναι πολύ πιθανό βέβαια , η κακή ποιότητα πληροφορίας να είναι στη βάση της κακή έτσι όπως παρουσιάστηκε από τους ομιλούντες στην εκδήλωση. Υπάρχει αρκετή ασάφεια στα στοιχεία και στο τέλος φαίνεται ότι ο αντιπρόεδρος της ΓΕΣΑΣΕ να παρουσιάζει στοιχεία που να μη συγκλίνουν με τα στοιχεία που αναφέρονται παραπάνω. Ακόμα και έτσι να είναι είναι, πιστεύω χρέος του δημοσιογράφου είτε να κάνει καλή δουλειά και να προσπαθήσει να βγάλει κάποιο συμπέρασμα από την ακατέργαστη πληροφορία που να βγάζει κάποιο νόημα ή να το αφήσει αν δε μαζεύεται και να ασχοληθεί με άλλο θέμα.

Το συμπέρασμα από όλ' αυτά είναι ότι κυρίως λόγω της πολύ κακής ποιότητας άσκησης της δημοσιογραφίας (κάποιος μου' χε πει ότι είναι λειτούργημα και όχι επάγγελμα), χάνεται η όποια καλή διάθεση από την μεριά του αναγνώστη να ακούσει και να προσπαθήσει έστω να βγάλει κάποιο συμπέρασμα για τη δική του ενημέρωση. Η είδηση (;) μετατρέπεται σε ένα χείμαρρο ακατέργαστης ασυναρτησίας και μπαρούφας με αποτέλεσμα να μειώνεται η αξιοπιστία και του ίδιου του μέσου (Flash.gr στην προκειμένη) σε άλλες προσπάθειες ενημέρωσης των αναγνωστών του ίσως περισσότερο σοβαρές.

7 comments:

ioannisk said...

Καλησπέρα.

Κοίτα η ακρίβεια στην Ελλάδα είναι κάτι σχετικό.

Από την μία πλευρά υπάρχει πράγματι, αρκετά προϊόντα και υπηρεσίες κοστίζουν πολύ περισσότερο στην Ελλάδα από την Δυτική Ευρώπη, ειδικά όσα είναι προϊόντα "νεοπλουτισμού".

Από την άλλη το όλο θέμα το εκμεταλεύονται ασύστολα τα ΜΜΕ μιας και πουλάει πολύ.

Έτσι βλέπεις το τραγικό θέαμα: ανθρώπους που βρίζουν την ακρίβεια, χωρίς να έχουν μέτρο σύγκρισης με άλλες χώρες, να καταναλώνουν υπηρεσίες, πχ γεύμα σε "κυριλέ" εστιατόριο που είναι από τα ακριβά προϊόντα συγκριτικά, και μετά να λένε τι ωραία που φάγαμε και η Ελλάδα έχει την καλήτερη κουζίνα κλπ.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του ευρώ είναι ότι επιτρέπει την άμεση και αυτόματη σύγκριση του κόστους αγαθών και προϊόντων ανάμεσα στις διάφορες χώρες της ευρωζόνης. Το αποτέλεσμα (θεωριτικά) είναι η συμπίεση των τιμών προς τα κάτω. Φυσικά αυτή η υπόθεση προϋποθέτει οι πολίτες να έχουν επαφή με άλλες χώρες κάτι που δεν είναι αυτονόητο, ειδικά στην Ελλάδα.

Πριν από 2 χρόνια αγόρασα κάτι παπούτσια Timberland (προϊόν για "νεόπλουτους") στις Βρυξέλλες για 80€, στην Ελλάδα στις εκπτώσεις είχαν 109...

ioannisk said...

Ξέχασα.

Είμαι περίεργος κάτι εταιρίες σαν το ΚΕ.Π.ΚΑ. ή το ΙΝΚΑ υπάρχουν για το όφελος του ιδιοκτήτη ή του ανώνυμου καταναλωτή;

ManBlogg said...

Γεια σου Γιάννη.
Το συγκεκριμένο "ρεπορτάζ" νομίζω είναι ένα "φτηνό" λαϊκιστικό πυροτέχνημα και αυτό ήθελα να τονίσω.
Είναι γεγονός όντως η ακρίβεια στην Ελλάδα αρκετών προϊόντων και αντί κάποιος να κάνει μια σωστή έρευνα αγοράς στη σωστή βάση, γράφει ασυναρτησίες με έντονη χροιά λαϊκισμού. Ειδικά σε προϊόντα γεωργικά, γαλακτοκομικά,κρέατα κλπ που από τις χώρες της Ευρώπης που έχω βρεθεί αλλά και Αμερική, η Ελλάδα είναι αισθητά φθηνότερη.
Και όπως λες και συ, το Ευρώ θα πρέπει να κάνει τα πράγματα πιο συγκρίσιμα πλεον. Βέβαια χρειάζεται
λίγη σοβαρότητα και επαγγελματισμό από κάποιον να το δει το θέμα ψύχραιμα και να γράψει ένα ρεπορτάζ της προκοπής και ισορροπημένο.

Για το ΚΕ.Π.ΚΑ και ΙΝΚΑ ειλικρινά δεν ξέρω αν λειτουργούν, πόσο μάλλον για ποιου το όφελος. Η μόνη προσωπική εμπειρία που είχα ήταν με το παράπονο στο ΙΝΚΑ για την Αττική οδό που είχα γράψει σε παλιότερο post, αλλά δεν έλαβα ποτέ απάντηση.

Anonymous said...

Αν έμπαινες στον κόπο να κάνεις μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο για ΚΕΠΚΑ το ελάχιστο που θα μάθαινες είναι ότι δεν είναι εταιρία είναι ΜΚΟ δεν έχει ιδιοκτήτη και θα ήσουν πολύ προσεκτικότερος στους αφορισμούς σου. Έλεος με την κουτοπονηριά και την απαξίωση των πάντων.

ManBlogg said...

Ανώνυμε, δεν καλαβαίνω σε τι αναφέρεσαι και προς τι αυτό το ύφος. Που διάβασες στο κείμενό μου ότι το ΚΕΠΚΑ είναι εταιρεία και ότι έχει ιδιοκτήτη;
Πώς το έβγαλες αυτό το συμπέρασμα και πώς συμπέρανες, παρόλο που παραθέτω το σύνδεσμο του ΚΕΠΚΑ στο κυρίως άρθρο μου, ότι δεν έκανα τον κόπο για αναζήτησή του;

Με ενδιαφέρει η "λογική" σου (ή έστω ή έλλειψη αυτής) και παραβλέπω τις απαξιωτικές κορώνες σου.
Συμφωνώ με την τελική προσφώνηση και έκκληση σου. Έλεος..

Anonymous said...

Ξέχασα.

Είμαι περίεργος κάτι εταιρίες σαν το ΚΕ.Π.ΚΑ. ή το ΙΝΚΑ υπάρχουν για το όφελος του ιδιοκτήτη ή του ανώνυμου καταναλωτή;

Υπάρχει αυτή η φράση ή όχι; Τουλάχιστον ξέρω να διαβάζω. Έβγαλα το δημοτικό...

ManBlogg said...

Υποτίθεται υπάρχουν προς όφελος των συμφερόντων των καταναλωτών. Το αν κάνουν τη δουλειά τους σωστά και το αν με τις δηλώσεις τους και τις ενέργειές τους βοηθούν ή όχι είναι στην κρίση του καθένα και προπάντων του καταναλωτή που υποτίθεται στηρίζουν, δε συμφωνείς;

Από αυτά που γράφω στο άρθρο και στην συγκεκριμένη περίπτωση, εγώ δεν είμαι καθόλου ευχαριστημένος με το πόσο πρόχειρα και λαϊκίστικα προσπαθεί το ΚΕΠΚΑ να εμπεδώσει το ρόλο του. Ακόμα και αν σε τελική έχει δίκιο, με τον τρόπο που το κάνει (δηλαδή με βαρύγδουπες δηλώσεις χωρίς συγκριτικά στοιχεία και αξιόπιστες πηγές) απαξιώνει την αξιοπιστία του ως θεσμός και η προσέγγισή του μου ακούγεται περισσότερο ως κόμματικό ανακοινωθέν σε καφενείο παρά σοβαρής οργάνωσης που δουλεύει για τον καταναλωτή.
Η δήλωση του προέδρου του στο τέλος για τις τιμές είναι εντελώς λάθος για παράδειγμα. Οι Έλληνες δεν πληρώνουμε (πληρώναμε γιατί το έγραψα πριν 2 χρόνια σχεδόν), τις υψηλότερες τιμές στον κόσμο για τα τρόφιμα που καταναλώνουμε. Εγώ βρήκα ας πούμε μια έκθεση της UBS τότε από την οποία αυτό δεν προκύπτει (και την παρέθεσα). Αυτός τί στοιχεία συγκριτικά και επαλληθεύσιμα δίνει για να στηρίξει τον ισχυρισμό του;
Θα μπορούσε να εκπροσωπεί καλύτερα τον καταναλωτή εάν έφερε και περισσότερο αξιόπιστο λόγο.

ΥΓ. Δεν ξέρω γιατι, αντί να μιλάς με επιχειρήματα γιατί αναλώνεσαι στο να παραθέτεις άσχετες διαπιστώσεις για τα ακαδημαϊκά επιτεύγματά σου...